Vilkår og betingelser for standard installasjon

Våre vilkår og betingelser dekker hva som er inkludert i en standard installasjonspakke, og hva som skjer hvis vi må gi tilbud på ekstra arbeid.

Noen ganger oppstår det utfordringer på dagen som betyr at vi ikke kan fullføre installasjonen din på første besøk, men hvis vi vet om disse på forhånd, kan vi ofte løse dem på forhånd.

Så for at vi skal kunne gi deg den beste opplevelsen, vennligst gi oss beskjed hvis du tror det er noen grunn til at vi kanskje ikke kan fullføre installasjonen din på dagen.

Hva er inkludert i en standard installasjonspakke?

Vår standard installasjonspakke er utformet for å dekke de fleste installasjons-tilfeller vi møter i Norge. Følgende elementer er inkludert i pakken:

  • Et Pod Point Solo ladepunkt
  • Installasjon av din Pod Point Solo på inner- eller yttervegg (eller annen passende struktur)
  • Opptil 15 meter kabel forlagt langs en åpen vegg, eller i eksisterende trekkerør, fra sikringsskapet til ladepunktet
  • Ett oppmøte innen 50 km og 3 timers elektrikerarbeid
  • Automatsikringer og jordfeilbryter type B.
  • Samsvarserklæring (levert på papir eller lastet opp på boligmappa.no)

Informasjon om ekstra arbeid som ikke er inkludert i standardpakken:

I noen tilfeller vil det være utstyr og forutsetninger som ligger utenfor vår standardpakke. I disse tilfellene vil det medføre ekstra kostnader for at vi kan fullføre installasjonen. Hvis installasjonen er utenfor vår standardpakke, vil installatør diskutere dette med deg, og fortsette når dere er enige. Eventuelle tillegg vil faktureres deg direkte.

  • Eksempler på ting som ikke er inkludert i en standard installasjonspakke: Over 15 meter kabling inkl. feste og arbeid, befaring, reise utover 50 km, ferge, luftstrekk av kabler, graving av kabelgrøfter, behov for lift, arbeid i områder som krever ekstra tid (krypkjeller, trange områder), klargjøring av føringsveier (rydding, graving, montere kabelbruer), arbeid i sikringsskap om det ikke er nok kapasitet, manglende plass eller om overspenningsvern mangler).
  • Kurser med elbillading må beskyttes av et overspenningsvern i anlegget. Hvis dette ikke er montert fra før, kommer dette som en tilleggskostnad utenom installasjonspakken.
  • Om installatøren vurderer arbeidet som utrygt (ekstremvær, usikret loft e.l) så vil de gjøre så mye som mulig, eller gi beskjed hva som må gjøres for at de kan fullføre installasjonen.
  • Det er beregnet 3 timer for en standard installasjon. Hvis jobben ikke kan fullføres innen dette tidsrommet på grunn av uventet ekstra arbeid, kan installatøren være nødt til å avtale en ny installasjonsdato med deg.

Forhold du bør være klar over

Installatøren vil hjelpe deg med å finne en passende plassering for ditt ladepunkt, men tenk gjerne på følgende når du velger din ønsket plassering:

  • Når du lader elbilen din er det viktig at ladekabelen ikke ligger til slik at den kan føre til skade for deg eller andre
  • Ladepunktet må plasseres på et dedikert sted som er avtalt i samråd med installatør og må være installert i en høyde der den ikke er utsatt for kollisjon med bil.
  • Hvis du ønsker å grave og/eller legge trekkerør selv anbefaler vi at du rådfører deg med installatøren på forhånd. Det er viktig at grøft har riktig dybde og at trekkerør er riktig dimensjonert i forhold til din installasjon.
  • Vær obs på at installasjon av en frittstående søyle vil medføre ekstra kostnader.
  • Har du spørsmål eller uenig i faktura du har mottatt fra installatøren, ta kontakt med installatøren som utførte arbeidet.

Krav til eksisterende sikringsskap

Installasjonspakken forutsetter at sikringsskapet ditt har et overspenningsvern montert, ledig plass og nok kapasitet til montering av Pod Point og medfølgende sikringer (automatsikring og jordfeilbryter).

Kurser med elbillading må beskyttes av et overspenningsvern i anlegget. Hvis dette ikke er montert fra før, kommer dette som en tilleggskostnad utenom installasjonspakken. Alle elektriske installasjoner installert etter 2012 skal normalt allerede ha installert overspenningsvern foran installasjonen. Da er det ikke nødvendig å installere flere overspenningsvern.

Kabeltrekk og føringsveier

  • Kabellengden måles ut fra faktisk bruk. Det er noe svinn i koblingspunkter.
  • Kabler må kunne trekkes i eksisterende trekkerør eller festes på vegg. Vær obs på at eksisterende trekkerør må ha riktig dimensjon.
  • Føringsveier må være frie og ryddet før installasjon kan begynne.
  • Graving av kabelgrøfter må gjøres på forhånd av installasjon.
  • Boring gjennom 2 vegger er inkludert. Må det bores i betong er dette ikke inkludert.
  • Kabel kan ikke føres under gulvbrett, i eksisterende trekkerør eller inne i veggen uten trekkefjær (for å trekke kabelen gjennom) eller hvis gulvbordene ikke er løftet. Vi kan ikke ta ansvar for å gjenopprette gulv eller annet byggemateriale etter at kabelen er lagt.

Installasjon innen ti virkedager

Vi gjør vårt beste for at du skal få installasjonen så raskt som mulig. Målet vårt er å installere hjemmeladeren innen ti virkedager etter at nødvendig informasjon er mottatt fra deg. Vær obs på at det kan ta lengre tid i områder som Aust og Vest-Agder da godkjennelse må søkes av lokal strømleverandør. Søknad blir sendt inn av din installatør.

Det kan også ta lenger tid i travle perioder, ferietider og under uforutsette hendelser (f.eks sykdom, ekstremt vær osv). Vi vil informere deg så snart vi har mulighet om det vil oppstå forsinkelser. Leveringstiden er basert på at all informasjon og dokumentasjon fra deg er på plass og må derfor anses som veiledende.

Hva skjer om sikringsskapet eller anlegget ditt ikke er montert i henhold til forskriftene?

Pod Point og våre installatør-partnere følger de nyeste forskrifter og lover som omhandler lavspenningsanlegg i Norge (blant annet NEK400:2018). Hvis vi ikke kan installere i henhold til disse reglene, eller om anlegget krever oppgraderinger vil installatøren gi deg mer informasjon og eventuelt et tilbud på hva som kreves for å kunne utføre installasjonen.

Garanti og reklamasjonsrett

Det medfølger en 5 års garanti på alle ladepunkter vi leverer. Hvis den ikke fungerer som den skal og den ble installert av oss, så vil vi fikse eller erstatte den. Garantier gjelder material - og fabrikasjonsfeil. Gi oss beskjed så snart du kan, så vil vi gjøre vårt beste med å få den i orden. Garantien gjelder ikke feil som skyldes bruk og/eller misbruk av våre produkter, eller om produktet har vært utsatt for overspenninger fra lyn, eller den har blitt bygget om/endret. Merk at slitedeler er dekket av en 2 års garanti, eksempel på slitedeler er ladekabel (enten integrert eller separat fra ladepunktet). Du har reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Hvis du trenger hjelp med din Pod Point ta kontakt med oss på telefon, 21 93 97 30, eller e-post, kundeservice@pod-point.com.

Du kan bli spurt om å oppgi serienummeret på laderen og en beskrivelse av feilen. Vårt team utfører en vurdering og kan kontakte deg for å få ytterligere detaljer.

Pod Point vil ikke under noen omstendigheter påta seg ansvar for tap, kostnader eller skader som følger av bruk og/eller misbruk av våre produkter, med unntak der det skyldes vår uaktsomhet.

Angrerett

Du har 14 dagers angrerett på varen. Vær obs på at angreretten går ut når laderen er installert uavhengig av om dette faller innenfor 14 dager. Grunnen er at laderen ikke lenger kan returneres i sin opprinnelige stand.

Avfall av elektronisk og elektrisk utstyr:

Pod Point følger WEEE (avfall av elektronisk og elektrisk utstyr) direktivet.

Forbehold

Vi tar forbehold om eventuelle prisendringer, trykkfeil, samt endringer i tekst, bilder og linker på nettsiden vår. Pris på produktene gjelder det tidspunkt varen ble bestilt. Priser kan endres under ulike kampanjer og tilbud med utløpsdato. Produktene kan bli utsolgt, men vi vil prøve vårt beste å ha de tilgjengelige igjen så snart som mulig.

Kontakt oss

Vi ser frem til å installere din Pod Point.

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål.

Med vennlig hilsen

Team Pod Point

kundeservice@pod-point.com

21 93 97 30